Hallo und Herzliche Wilkommen - Hello and welcome!

I am currently studying intermediate level German in Munich. I completed my B2.2 German at Volkshochschule München, B2.1 from LMU and B1 from Goethe Institute. I started writing this blog (since level A2.1) in order to share what I learn during the lectures. I envisaged it to be a personal note to myself more than anything else. Nevertheless, if anything written here proves to be useful to you, please do leave a comment. I will continue to upload content as I learn new things, hence it is better to read older posts before reading new ones.
Let's start learning!

Tuesday 15 June 2010

Ausgehen - Going Out

Essen

Let's discuss about going out for meals. Here are some questions. Try to answer them.

  • Was ist deine Lieblingsspeise?
  • Welche Küche schmeckt dir am besten?
  • Wohin gehst du gern essen?
  • Mit wem gehst du am öftesten essen?
  • Was isst du dort?
  • Kochst du? Kochst du gern? Warum?
  • Magst du vegetarisches Essen?
  • Wohin gehst du mit Freunden Bier trinken?
  • Gehst du in Raucher- oder Nicht-Raucher-Kneipen?
  • Was ist in deiner Familie ein typisches Sonntagessen?

Grammar - I would like to ...

To express what you would like to have/do, use the following structures:

  • Worauf hast du Lust?
    Ich habe Lust auf <Substantiv>, eg. Ich habe Lust auf ein Bier
  • Was würdest du gern machen?
    Ich würde gern <Infinitiv>, eg. Ich würde gern Bier trinken.

Grammar - Capitalization

Normally all nouns begin with a capital letter in German. However, when something is used in general sense, lowercase is used. For example, Ja, donnerstags gehe ich ins Kino. Here, 'donnerstags' means every Thursday, hence lowercase is used.

(das Besteck - Cutlery) etc.

derdiedas
der Löffel (spoon)die Gabel (fork)das Messer (knife)
der Tisch (table)die Lampe (lamp)das Salz (salt)
der Teller (plate)die Serviette (napkin)das Glas (glass)

Interjections

Here is a list of expressions/interjections (eg. Ouch! in English) in German.

  • Aua! Mist, ich habe mich geschnitten!
  • Iii! In meinem Bett ist eine Spinne (spider)!
  • Juhu! Ich habe ein "Sehr gut" im Test!
  • Oh! Wir haben im Lotto gewonnen!
  • Hmm! Die Torte schmeckt gut!

Vocabulary

  • die Kneipe: bar
  • das Pub: pub
  • das Restaurant: restaurant
  • die Band: band (musical)
  • das Angebot: the offer
  • die Werbung: advertisement
  • die Einladung: invitation
  • das Abonnement: subscription
  • der Stammtisch: regular table
  • das Gericht: dish, (also: law)
  • der Gestalter: creator
  • recherchen: to research
  • umtauschen: to exchange
  • vorbereiten: to prepare, to make ready

No comments:

Post a Comment